Cambodja, 10 en 11 augustus - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Carla Nino - WaarBenJij.nu Cambodja, 10 en 11 augustus - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Carla Nino - WaarBenJij.nu

Cambodja, 10 en 11 augustus

Door: Carla

Blijf op de hoogte en volg Carla

16 Augustus 2015 | Cambodja, Phnom-Penh

Oké, ik heb het verloren. Het wordt geen Ankor Wat.
We gaan met de tuk-tuk bestuurder van gisteren naar de Killingfields om een stukje van de zeer bloedige geschiedenis van Cambodja te bekijken en , nog meer, te beluisteren.
Er zijn vele killingfields in Cambodja, maar hier vlak bij Phnom Penh is de grootste en belangrijkste.
Voor de zeer jonge volgers, in de jaren zeventig heeft de Rode Khmer onder leiding van Pol Pot, miljoenen landgenoten vermoord. Vooral mensen uit de steden waren de dupe van zijn krankzinnige daden. Mensen moesten hun religie vergeten en zich aansluiten bij het communisme. Het verraden van familie, vrienden en buren was een verplichting.
De mensen uit de steden en zij die openlijk tegen het regime waren ( of leken te zijn) werden afgevoerd naar de Killingfields en daar op walgelijke wijze vermoord. De prijs van een kogel was te hoog, dus werden er verschrikkelijke methoden op nagehouden. ( rest ff googelen, jongens).
Het was zeer, zeer indrukwekkend! Je krijgt daar een gids op een bandje in je eigen taal, en moet stil zijn zolang je daar bent. Op de bandjes stonden getuigeverklaringen van zowel slachtoffers als beulen. ik heb de jongens nog nooit zolang achtereen geconcentreerd zien luisteren en kijken.
Voor de mensen die meer willen weten over dit zeer emotionele bezoek, kan ik thuis meer vertellen. Ik sluit hier een paar foto's bij, de meest lugubere mag je later zien.

Hierna hadden we iets ontspannends nodig; zijn naar de Russische markt geweest.
Waar die naam vandaan komt? Joost mag het weten, we hebben hier geen Rus gezien. Die zitten volgens mij ALLEMAAL in Nha Trangh!
Volgende dag nog naar een Tempel geweest. Ook hier kon je weer vogeltjes kopen om ze los te laten. Gun ze een beter leven, word je dan toegeroepen. Oke nog 1 keer dan: VANG ZE DAN NIET!!! Daarna naar een eiland in de Mekong. Daar wat rondgereden , een zijderups-fabriek, -werkplaats, -boerderij ( of hoe je dat ook noemt) bezocht en zeer verse kip gegeten. Hij, nee zij, werd voor ons geslacht en kwam met alle onderdelen op een schaal op tafel. De kop met snavel en de poten hebben wij stiekum aan de honden gegeven. Verwend als wij zijn!

Volgende dag met de boot terug naar Vietnam. Naam opstapplaats: Titanic!!!
Als dat maar goed gaat.

Carla.