Parfumpagode - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Carla Nino - WaarBenJij.nu Parfumpagode - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Carla Nino - WaarBenJij.nu

Parfumpagode

Door: Carla

Blijf op de hoogte en volg Carla

04 Augustus 2015 | Vietnam, Hanoi

Ik jas dit stukje er even snel doorheen en zal dus kort zijn. Moet ik ook kunnen, toch?
Dit was ons eerste uitstapje vanuit Hanoi. Lang, heel lang geleden dus.
In het kort ( nou ja, zo kort mogelijk) : we stapten in een busje, sloegen net niet een kruis, want buschauffeurs hebben hun vinger ALTIJD op de claxon en dus echt het alleenrecht op de weg. Bovendien denken zij dat alle passagiers vervangbaar zijn!
Demba en ik hadden gelukkig een reispilletje genomen (heeft Nino niet nodig) , omdat we ook een flink stuk met een klein bootje moesten. Nou, volgens mij heeft die buschauffeur dat pilletje aardig "opgesoupeerd". Eenmaal buiten de stad werd het beter en mooier, je ziet nog eens wat als je een echte excursie boekt. Na een uurtje , denk ik, konden we eruit en stapten we met z'n allen in 2 kleine roeibootjes. Wat moeten die tengere roeiers ( voornamelijk vrouwen) sterk zijn.

De Parfumpagode , bestaande uit 30 Boeddhistische heiligdommen,alleen bereikbaar over de rivier, ligt midden tussen en in de kalksteenrotsen op de Berg der Geuren. Prachtig groen, jungle-achtig,bedevaartsoord voor monniken. . Wil je alles zien, dan kost het je een week. Die tijd hebben wij niet (dag-excursie), dus klimmen wij naar een mooie tempel, bekijken die al uithijgend van de klim en zijn het eens: dit is de zeer lange zit in het bootje en de zware klim naar boven helemaal waard! En dan moet de mooiste tempel nog komen!
Tijdens de klim zagen wij trouwens wel wat akelige dingen! Schildpadden, krabben, vogeltjes opgepropt in piepkleine kooitjes. Voor wat geld worden zij vrijgelaten, en krijgen ze een beter leven! En dan vangen ze wanneer je weg bent natuurlijk de volgende. Een beetje Boeddhist heeft het hier zwaar, maar loop er ook eens langs met Demba, pfffff......
LIEVE MENSEN VAN VIETNAM, WORDT TOCH EENS AARDIGER VOOR DIEREN!

De tweede tempel(belangrijkste), kan je bereiken met een 5 uur durende klim naar boven. Of......met de kabelbaan.
Die tempel ligt IN een kalksteen-rots en is zo prachtig, ik werd er stil van.
Daarna, in regen en onweer, weer op huis aan. Vertraging met de kabelbaan (onweer), zeiknat een uur in een bootje, niets kon ons deren. We waren onder de indruk!
Jammer dat jullie hier niet bij konden zijn.

Is het dus, weer niet, een kort stukje geworden, sorry!,
Carla.

• 04 Augustus 2015 - 21:33

Lia:

Wat klinkt het allemaal leuk. Blijf vooral schrijven, Carla!
    En genieten natuurlijk :-)

• 14 Augustus 2015 - 14:21

Fenk En Ellen :

Fenk en ik hebben besloten dat wij volgend jaar samen naar Vietnam gaan !!!